Dagens ridtur

Som jag skrev i tidigare inlägg så lovade jag ett inlägg om dagens ridtur på hästen min och här kommer det.

Åkte upp 'tidigt' till stallet idag med Carro. Vi tänkte åka upp vid 9 men det var -10 *hutter* då så vi väntade en timme och åkte upp vid 10 istället. Strålande sol, -5 och ingen vind alls, heelt perfekt för uteritt. Vi broddade på hästarna och stack iväg vid 11. Tänkte bara rida en mellankort tur vid namn "Lassevägen", tar väl ca 35 min att rida men halvvägs så bestämde vi oss för att rida bort till järnvägen och ta den vägen hem (=lite längre). Jag var beredd på en helt skogstokig häst eftersom morgon-kallt-rida ut-solsken-överskottsenergi inte brukar vara en bra kombination för lilla Krut men wow vad förvånad jag blev. Visst vägrade han stå still och protesterade med att backa runt och hålla på och i början av turen var minsta lilla grejj farligt men allt eftersom vi bägge slappnade av gick det även så mycket bättre.

När man kommer fram till järnvägen är det en lååååång raksträcka bredvid spåret och vi hade sett tåget komma 5 min tidigare så vi var ganska säkra på att inte möta ett till (Sunny råkar vara väldigt rädd för tåg x]). Vi skrittade halva raksträckan och tänkte sedan trava resten. Jag gjorde mig beredd på überpigg häst eftersom det var hemmåt också men wow, när vi väl travade frustade han bara nöjt, krökte på nacken, trampade under sig och travade väldigt samlat. Sunny (observera att Sunny är ponny och Krut är häst, ca 20 cm högre i manken) fick ett väldans försprång även om hon också travade långsamt.

Krut slog sedan över till galopp, och vilken galopp det var. Helt underbar! Fortfarande kvar i form, i lugn och gungande galopp. Bara att sitta ner och njuta. När Carro såg att vi galopperade passade även hon på att ta en liten galopp och försvann då ännu längre bort men Krut sket i't och gungade fram. Sen i slutet så blev han lite sugen på att öka och galopperade på sidleds och hoppade fram, haha, men gjorde inget mera. Vi tog sedan en galopp till, på en raksträcka som går rakt mot stallet och hästarna höll fortfarande samma, härliga tempo. Lite bus såklart, men helt klart kontrollbar.
 
Krut har inte varit så lugn och trygg på jag vet inte hur länge. Så himla skön känsla att äntligen kunna slappna av. Så imorgon tänkte jag rida lite på ängen och hoppas att han håller samma goda form då mamma ska försöka sig på att fota lite. =)


Min fina prins innan ridturen. Ser allt bra sugen ut, haha :D



Efter, med glimten i ögat :D<3





Vaddå årets finaste dag? (I hagarna, Gaspar - Sunny - Krut)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0